“Women’s Cinema” With Morteza Farshbaf

“Women's Cinema Part I” With Moreza Farshbaf

“Women’s Cinema” With Morteza Farshbaf

The important presence of women in contemporary cinema provide the motivation for this course, and the various questions and discussions that can form after reviewing the work of these filmmakers made doing so more necessary. Serial movements revolving around the social rights and professional activities of women, progresses theories about sexual identity (Parallel with the racial and social class identity) and their entanglement in mechanisms and hierarchies of the society, feminist theories in numerous field especially in film theory and film critique, have made the works of female filmmakers among the richest sources of contemplation and analysis and questions arise from this contemplation such as: Is gender equality is in progress on much higher level in the structures of cinema and production or will advancement and resources continue to be at the disposal of female filmmakers? What is the effect of their work on the social perspective and the traditional viewpoints? Is reading the work a director in the context of their gender is a positive and constructive approach? Will it be possible to reach a definition of femininity from analyzing the works of female filmmakers? What is the importance of the films made by women about women? How do these filmmakers speak of gender, femininity and cinema? We plan to answer and add more to the questions above, and to share different viewpoints about women, filmmakeing and cinema. The selected works shown during this course, are the door that get us in to these discussions. However, none of these works can be reduced to ideological devices, for they were chosen for their artistic and cinematic quality. We’ll watch works by filmmakers who fought, and their objective in their battles were not just to prove or debunk personal beliefs, they kept cinema alive…

And we understand!

سینمای زنان: بخش اول

حضور پراهميت زنان در سينماى هنرى معاصر، دست‌مایه‌ی طراحى اين دوره را فراهم كرد، و سؤالات و مباحث گوناگونى كه مى‌توانند از پىِ مرور و بررسى آثار اين فيلم‌سازان طرح شوند، ضرورت برگزاری سرىِ نمايش فيلم و نشست‌هاى انتقادى از این دست را پررنگ‌تر جلوه داد. جنبش‌هاى پياپى پيرامون حقوق اجتماعى و فعاليت حرفه‌اى زنان، نظريات مترقى پيرامون هويت جنسيتى (به موازات هويت‌هاى نژادى و طبقاتى) و درهم‌تنيدگى آن‌ها در ساز و كار و سلسله مراتب اجتماعى، نگره‌هاى فمينيستى در حيطه‌هاى گوناگون به ويژه در تئورى فيلم و نقد سينمايى، و… تمامی اين جريان‌ها در دهه‌هاى اخير آثار فيلم‌سازان زن را به يكى از غنى‌ترين منابع كنكاش و مطالعه تبديل كرده‌اند. مباحث تحليلى و آمارى در اين سال‌ها سؤال‌هاى گوناگونى را می‌کنند آيا برابرى جنسيتى در سطح بزرگ‌ترى از ساختارهاى توليد و پخش در سينما در حالِ پيشرفت است، و يا ترقى و امكاناتِ بيشتر همچنان براى اقليتى از زنان فيلم‌ساز واقعيت پيدا مى‌كند؟ زنان فيلم‌ساز و آثارشان چه تأثيرى در تغيير نگرش جامعه و تحول و بسط ديدگاه‌هاى سنّتى دارند؟ آيا ممكن است به مفاهيم و تعاريفى از «زنانگى» در دلِ آثار كارگردانان زن برسيم؟ اهميت تصاويرى كه زنان از زنان مى‌سازند چيست؟ آيا خوانش يک اثر در ارتباط با جنسيت مؤلف آن امرى سازنده و مثبت است، و يا احتمال تبعيض و محدوديت فكرى مضاعف را به همراه دارد؟ خودِ اين فيلم‌سازان چگونه از جنسيت، زنانگى و سينما سخن مى‌گويند؟ ما در اين دوره قصد داريم سؤال‌های بیشتری به پرسش‌هاى موجود اضافه كنيم، و ديدگاه‌هاى گوناگونى در مورد زنان، فيلم‌سازى و سينما را به اشتراک بگذاريم. آثار منتخبى كه در اين دوره نمايش داده مى‌شوند راهِ ورودِ ما به اين مباحث‌اند. با اين حال هيچ يک از اين آثار را نمى توان به ابزارى ايدئولوژيک تقليل داد. فيلم‌ها پيش از هر چيز از بابت كيفيت سينمايى و هنری‌شان انتخاب شده‌اند: آثارى خواهيم ديد از فيلم‌سازانى كه جنگيده‌اند، و هدف‌شان در اين نبرد تنها اثبات يا انكارِ عقايد مشخصى در مورد جنسيت‌شان نبوده. آن‌ها سينما را زنده نگه داشته‌اند…

و ما متوجهيم!