“Holocaust of Emotions: Haneke’s Cinema ” with Saleh Najafi

“Holocaust of Emotions: Haneke's Cinema ” with Saleh Najafi

“Holocaust of Emotions”: Michael Haneke’s Cinema

Haneke, the genius 73 year-old Austrian filmmaker, as one critique says is “one of the most hated and most loved figures of the world’s contemporary cinema”. Hated, since no filmmaker has ever declared war on the mainstream filmmaking and the mainstream audiences.

Haneke has giving a new meaning to being uncompromising. In his films, we witness a holocaust of emotions in a camp as big as the earth itself. A camp being run together by mainstream media and Hollywood along with a great number of viewers, and its victims are not just human beings, but the emotions and ideas that were once supposed to make us different from beasts. The man created by the contemporary neo-liberal capitalism is without a doubt the most destructive creature that has ever walked the earth. Haneke’s films are cruel and well-made torture machines that by incorporation of ‘Mental Sadism’ and delicate alienation, force the viewer towards a catharsis of emotions, emotions that have been colonized and exploited for for years. Haneke’s machines follow the logic of the torture machines in Franz Kafka’s ‘The Penal Colony’, A sort of beauty and perfection forms in his movies that just like in Kafka’s universe, challenges the viewer to be involved in a new relationship with the films and in effect themselves by distancing them from the usual psychology and causality of the ,mainstream films. Watching his films are similar to that suffering which is necessary for the salvation of the past we have sold cheap. While watching his films the viewer is being punished for the crimes he does not  know he committed but eventually either takes responsibility for them or retreats to Hollywoods images and fantasies, which themselves have been haunted by Haneke’s ghost for the past two decades. Lest we forget that Haneke made one his most fearsome films twice, once in mid-80s and the second time after 100th birthday of cinema in Hollywood.

هالوکاست عواطف: سینمای میشائیل هانکه

هانکه، فیلمساز-فیلسوف نابغه‌ی هفتاد و سه‌ ساله‌ی اتریشی، به گفته‌ی منتقدی «یکی از منفورترین و محبوب‌ترین چهره‌های سینمای معاصر جهان» است. منفور، چون تاکنون هیچ فیلمسازی با صراحت و جسارت او علیه جریان غالب فیلم‌سازی و جریان غالبِ فیلم‌بینی اعلان جنگ نکرده است.
هانکه معنای سازش‌ناپذیری را از بیخ و بن دگرگون کرده است. در فیلم‌های او تماشاگرِ هالوکاستِ بی‌سابقه‌ی عواطف در اردوگاهی به گستردگی‌ کره‌ی خاکیم، اردوگاهی که رسانه‌های گروهی با همکاری هالیوود و مجموعه‌ی عظیمی از تماشاگران اداره می‌شود و قربانیان آن نه افراد بشر بلکه ایده‌ها و احساس‌ها و عواطفی هستند که زمانی قرار بود فصل ممیز ما از حیوان‌ها باشند. انسان مخلوق مناسبات سرمایه‌داری نئولیبرالی معاصر به طور قطع ویران‌گرترین جانداری است که در سرتاسر تاریخ حیات زمین پا به عرصه‌ی وجود نهاده است.
فیلم‌های هانکه ماشین‌های شکنجه‌ای خوش‌ساخت و بی‌رحم‌اند که از طریق قسمی «سادیسم فکری» و بیگانه‌سازی ظریف، تماشاگر را به کاتارسیس یا پالایش همه‌جانبه‌ی عواطفی وا می‌دارند که سال‌هاست استثمار و استعمار شده‌اند. ماشین‌های هانکه از منطق ماشین شکنجه‌ی داستان «در سرزمین محکومان» کافکا پیروی می‌کنند. مفهومی از کمال و زیبایی و بی‌نقصی در ساختمان فیلم‌های او شکل می‌گیرد که دقیقآ به سیاق جهان کافکا با فاصله‌گیری از روان‌شناسی و منطق ساده‌ی علت و معلولی اکثر فیلم‌های روز، تماشاگر را درگیر سطح متفاوتی از درگیری با جهان فیلم-جهان خویش می‌سازد: تماشاکردن به منزله‌ی شکنجه‌شدن و تجربه‌کردن رنجی که شرط لازم برای رستگارکردن گذشته‌ای‌ست که دیری‌ست به بهای ارزان فروخته‌ایم. به هنگام تماشای فیلم‌های او تماشاگر وادار می‌شود از بابت جنایاتی مکافات بکشد که خود نمی‌داند مرتکب شده است اما در نهایت یا مسئولیت خود را در قبال آن‌ها می‌پذیرد یا از در انکار می‌گریزد و باز به جهان تصویرها و فانتزی‌های ساخته و پرداخته‌ی هالیوود پناه می‌برد که البته دست کم دو دهه است به تسخیر شبح سینمای هانکه در آمده است. یادمان نرود که هانکه یکی از مخوف‌ترین و مهیب‌ترین فیلم‌های خود و تاریخ سینما را دوبار ساخت، یک‌بار در نیمه‌ی دوم دهه‌ی هشتاد در زادگاه خودش و بار دوم پس از صد ساله شدن سینما در هالیوود.

wordpress theme powered by jazzsurf.com