“City and Cinema” with Navid Pourmohammadreza

“City and Cinema” with Navid Pourmohammadreza
Navid Pourmohammadreza

Navid Pourmohammadreza

Topics:

1.  Modernism, Cinema and the Metropolis

2. Musical City, Espace and Playfullness

3. There is No Place for Gangsters and Cowboys in the City

4. Noir City; Fear & Desire

5. City in War and Ruins

6. City; Childhood & Adulthood

7.  Modern City in Two Glances

8. Women in the City; Is any wanderer a ‘Flaneur’?

9. The City of Tomorrow; Utopia or Dystopia?

10. New York? Which New York? Or: When Woody Allen Meets Martin Scorsese

11. Resident in the ‘Nowheres’

12. City; Live, Memory and Amnesia 

13. Globalization and the Global City

Lost in Translation, Sofia Coppola (2003)

Summer Hours, Olivier Assayas (2008)

۱. مدرنیته، سینما و کلانشهر
طلوع (فردریش ویلهلم مورنا، ۱۹۲۷)
برلین، سمفونی یک شهر بزرگ (والتر روتمان، ۱۹۲۷)

۲. شهر موزیکال؛ گریز و بازیگوش
در شهر (استنلی دانن، ۱۹۴۹)
یک آمریکایی در پاریس (وینسنت مینه‌لی، ۱۹۵۱)

۳. در شهر جایی برای گانگسترها و کابوی‌ها نیست…
صورت زخمی (هوارد هاکس، ۱۹۳۲)
مردی که لیبرتی والانس را کُشت (جان فورد، ۱۹۶۲)

۴. شهر نوآر؛ ترس و تمنا
غرامت مضاعف (بیلی وایلدر، ۱۹۴۴)
بانوی مرموز (رابرت سیودماک، ۱۹۴۴)

۵. شهر در جنگ و ویرانه‌ها
آلمان سال صفر (روبرتو روسولینی، ۱۹۴۷)
مرد سوم (کارول رید، ۱۹۴۹)

۶. شهر؛ کودکی و بلوغ
چهارصد ضربه (فرانسوا، تروفو، ۱۹۵۹)
آمارکورد (فدریکو فلینی، ۱۹۷۴)

۷. شهر مدرن در دو نگاه
وقت بازی (ژاک تاتی، ۱۹۵۸)
کسوف (آنتونیونی، ۱۹۶۲)

۸. زنان در شهر؛ آیا هر پرسه‌زنی یک «فلانور» است؟
کلئو از ساعت ۵ تا ۷ (آنیس واردا، ۱۹۶۱)
بوش ماما (هِیل جریما، ۱۹۷۶)

۹. شهر فردا؛ یوتوپیا یا دیستوپیا
متروپلیس (فریتس لانگ، ۱۹۲۷)
بلید رانر(ریدلی اسکات، ۱۹۸۲)

۱۰. نیویورک، کدام نیویورک؟ وقتی وودی آلن با مارتین اسکورسیزی ملاقات می‌کند…
منهتن (وودی آلن، ۱۹۷۹)
راننده تاکسی (مارتین اسکورسیزی، ۱۹۷۶)

۱۱. سکنی گزیده در نامکان‌ها
آلیس در شهرها (ویم وندرس، ۱۹۷۴)
عجیب‌تر از بهشت (جیم جارموش، ۱۹۸۴ )

۱۲. شهر؛ عشق، خاطره و فراموشی
در حال و هوای عشق (وونگ کاروای، ۲۰۰۰)
دور از بهشت (تاد هِینز، ۲۰۰۲)

۱۳. جهانی شدن و شهر جهانی
گمشده در ترجمه (سوفیا کوپولا، ۲۰۰۳)
اوقات تابستانی (اُلیویه آسایاس، ۲۰۰۸)

“City and Cinema” With Navid Pourmohammadreza

The relationship between the city and cinema has been lasting and unbreakable; one aged more than a century and almost as old as the film industry itself. The films of any genre and era throughout the history; have never ignored the urban places, spaces, activities and attitudes and have always incorporated hints and images of them, Sometimes in the background and sometimes in the foreground. The relationship between the urban space, architecture and cinema has grown so important that countless articles and books have been published regarding the matter, some in the platform of film studies and some in the platform of urban architecture studies. In the following course we attempt to review some of the mentioned sources, while studying the two-way relationship between cinema and the city in some of the most prominent films in the history.

«شهر و سینما»: پیمد معماری و سینما
با حضور نوید پورمحمدرضا

رابطه‌ی میان سینما و شهر رابطه‌ای‌ست پایدار و ناگسستنی؛ رابطه‌‌ای صد و اندی ساله و به قدمت خود سینما. فیلم‌ها در طول تاریخ، از هر ژانر و هر دوره‌ای، هیچ‌گاه نسبت به مکان‌ها، فضاها، فعالیت‌ها و رفتارهای شهری بی‌اعتنا نبوده و همواره تصاویر و نشانگانی از آن‌ها را در خود گنجانیده‌اند، گاه در پیش‌زمینه و گاه در پس‌زمینه‌ی خود. اهمیت دو مقوله‌ی معماری و فضا و نسبت‌شان با مدیوم سینما به حدی است که در دو، سه دهه‌ی گذشته کتب و مقالات بی‌شماری در این ارتباط نوشته شده‌اند، برخی در چارچوب مطالعات سینمایی و برخی دیگر در ذیل مطالعات شهری و معماری. در دوره‌ی پیش‌رو، سعی می‌کنیم ضمن رجوع به گزیده‌ای از این منابع، پیوند دوسویه‌ی شهر با سینما را در روندی تاریخی و از طریق بازخوانی جزء‌نگارانه‌ی برخی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما مورد بررسی قرار دهیم.

wordpress theme powered by jazzsurf.com